A.I. Heusch, P.W.McCarthy,
Welsh Institute of Chiropractic, University of
Glamorgan, Pontypridd, CF37 1DL
SUMMARY
It is possible that skin surface body temperature may be a better representation of the state of health of the body, than the currently used single ‘core’ temperature measures. As such the composite skin surface body temperature could be of medical benefit in diagnosis and for objectifying the progression of neurovascular abnormalities, such as in complex regional pain syndrome type I (CRPS 1). However, before any determination of medical potential can be made, it is important to determine those factors that can affect the normal thermal image characteristics. To the authors’ knowledge, there have been no reported studies on the effect of anthropomorphic variations on average whole body skin surface temperature. We therefore investigated the possibility of such a relationship in a group of asymptomatic male subjects.
Forty-one subjects volunteered for and gave written consent to undertake this ethically approved study. The subjects were requested not to have any manual therapy, exercise or even shower before imaging. Upon arrival at the environmentally controlled laboratory, they disrobed and waited twenty minutes to equilibrate, before infrared images were taken. The anthropomorphic data (height, mass and skin-fold thickness) was obtained following imaging.
The data shows a significant correlation (p<0.05) between percentage body fat and the average whole body skin surface temperature. The relationship between somatotype and average whole body skin surface temperature was borderline significant (p=0.05). The trend implies that ectomorph-mesomorphs have the highest average whole body skin surface temperature and that endomorphs appear to have the lowest. Therefore, if the subject increases their body mass, any reduction in “thermal body print” may not be the effect of a clinical dysfunction but more likely is because of the increased body mass. The implications from these results are that it would appear necessary to consider somatotype or at least percentage body fat assessment in the standard imaging protocols. This would become an imperative for any medical analysis of whole body temperature or whole body temperature distribution using infrared thermometry.
Key words: infrared thermal imaging, mean skin
temperature, somatotype, skin fold thickness, percentage body fat
KÖRPERTYP UND INFRAROTTHERMOGRAPHIE
Möglicherweise repräsentiert die Hauttemperatur der gesamten
Körperoberfläche den aktuellen Gesundheitszustand besser als die derzeit
verwendete, einmalig erhobene Kerntemperatur. Eine derartige generelle
Hauttemperatur könnte von Vorteil in der medizinischen Diagnose sein und das
Fortschreiten neuromuskulärer Veränderungen wie beim komplexen regionalen
Schmerzsyndrom Typ 1 objektivieren. Jedoch bevor irgendein medizinisches
diagnostisches Potential bestimmt wird, müssen die Einflussfaktoren erkannt
werden, welche die normale Temperaturverteilung beeinflussen. Die Autoren
kennen keine Studien in der Literatur, welche den Einfluss anthropomorpher
Varianten auf die mittlere Hauttemperatur untersucht haben. Deshalb haben sie
derartige Zusammenhänge in einer Gruppe von gesunden Männern erforscht.
Einundvierzig Freiwillige gaben ihr schriftliches
Einverständnis zu dieser von einer Ethikkommission gebilligten Studie. Die
Teilnehmer wurden angeleitet vor der Untersuchung weder eine Manual- oder
Übungstherapie durchführen zu lassen und auch nicht zu duschen. Sie
entkleideten sich nach dem Eintreffen in einem temperaturkontrolliertem Raum und
akklimatisierten sich 20 Minuten lang, bevor die Thermographie durchgeführt
wurde. Nach der Thermographie wurden anthropomorphe Befunde (Größe, Gewicht,
Hautfaltendicke) erhoben.
Als Ergebnis wurde eine signifikante Korrelation
(p<0.05) zwischen dem Körperfettanteil und der mittleren Hauttemperatur gefunden.
Der Zusammenhang zwischen Körpertyp und der mittleren Hauttemperatur war nahezu
signifikant (p=0.05). Aus diesem Trend gehet hervor, das ectomorph-mesomorphe
Personen die höchste mittlere Hauttemperatur und Endomorphe die Geringste
zeigen. Daraus folgt , dass bei Vermehrung der Körpermasse, die Verminderung
der “thermischen Körper-Markierung” nicht als Ausdruck einer verminderten
Körperfunktion, sondern als Effekt der Gewichtszunahme interpretiert werden
sollte. Weiters weisen unsere Ergebnisse darauf hin, dass bei thermographischen
Standarduntersuchungen der Körpertyp oder zumindest das perzentuelle Körperfett
erhoben werden soll. Dies ist eine Forderung für jede medizinischen Analyse der
Gesamtkörpertemperatur oder der infrarotthermographisch bestimmten
Temperaturverteilung am Körper.
Schlüsselwörter:
Infrarotthermographie, mittlere Hauttemperatur, Körpertyp, Hautfaltendicke,
perzentuelles Körperfett
Thermology international 2004: 14: 51-56