Somatotype and infrared thermographic imaging

A.I. Heusch, P.W.McCarthy,

Welsh Institute of Chiropractic, University of Glamorgan, Pontypridd, CF37 1DL

SUMMARY

It is possible that skin surface body temperature may be a better representation of the state of health of the body, than the currently used single ‘core’ temperature measures. As such the composite skin surface body temperature could be of medical benefit in diagnosis and for objectifying the progression of neurovascular abnormalities, such as in complex regional pain syndrome type I (CRPS 1). However, before any determination of medical potential can be made, it is important to determine those factors that can affect the normal thermal image characteristics. To the authors’ knowledge, there have been no reported studies on the effect of anthropomorphic variations on average whole body skin surface temperature. We therefore investigated the possibility of such a relationship in a group of asymptomatic male subjects.

Forty-one subjects volunteered for and gave written consent to undertake this ethically approved study. The subjects were requested not to have any manual therapy, exercise or even shower before imaging. Upon arrival at the environmentally controlled laboratory, they disrobed and waited twenty minutes to equilibrate, before infrared images were taken. The anthropomorphic data (height, mass and skin-fold thickness) was obtained following imaging.

The data shows a significant correlation (p<0.05) between percentage body fat and the average whole body skin surface temperature. The relationship between somatotype and average whole body skin surface temperature was borderline significant (p=0.05). The trend implies that ectomorph-mesomorphs have the highest average whole body skin surface temperature and that endomorphs appear to have the lowest. Therefore, if the subject increases their body mass, any reduction in “thermal body print” may not be the effect of a clinical dysfunction but more likely is because of the increased body mass. The implications from these results are that it would appear necessary to consider somatotype or at least percentage body fat assessment in the standard imaging protocols. This would become an imperative for any medical analysis of whole body temperature or whole body temperature distribution using infrared thermometry.

Key words: infrared thermal imaging, mean skin temperature, somatotype, skin fold thickness, percentage body fat

KÖRPERTYP UND INFRAROTTHERMOGRAPHIE

Möglicherweise repräsentiert die Hauttemperatur der gesamten Körperoberfläche den aktuellen Gesundheitszustand besser als die derzeit verwendete, einmalig erhobene Kerntemperatur. Eine derartige generelle Hauttemperatur könnte von Vorteil in der medizinischen Diagnose sein und das Fortschreiten neuromuskulärer Veränderungen wie beim komplexen regionalen Schmerzsyndrom Typ 1 objektivieren. Jedoch bevor irgendein medizinisches diagnostisches Potential bestimmt wird, müssen die Einflussfaktoren erkannt werden, welche die normale Temperaturverteilung beeinflussen. Die Autoren kennen keine Studien in der Literatur, welche den Einfluss anthropomorpher Varianten auf die mittlere Hauttemperatur untersucht haben. Deshalb haben sie derartige Zusammenhänge in einer Gruppe von gesunden Männern erforscht.

Einundvierzig Freiwillige gaben ihr schriftliches Einverständnis zu dieser von einer Ethikkommission gebilligten Studie. Die Teilnehmer wurden angeleitet vor der Untersuchung weder eine Manual- oder Übungstherapie durchführen zu lassen und auch nicht zu duschen. Sie entkleideten sich nach dem Eintreffen in einem temperaturkontrolliertem Raum und akklimatisierten sich 20 Minuten lang, bevor die Thermographie durchgeführt wurde. Nach der Thermographie wurden anthropomorphe Befunde (Größe, Gewicht, Hautfaltendicke) erhoben.

Als Ergebnis wurde eine signifikante Korrelation (p<0.05) zwischen dem Körperfettanteil und der mittleren Hauttemperatur gefunden. Der Zusammenhang zwischen Körpertyp und der mittleren Hauttemperatur war nahezu signifikant (p=0.05). Aus diesem Trend gehet hervor, das ectomorph-mesomorphe Personen die höchste mittlere Hauttemperatur und Endomorphe die Geringste zeigen. Daraus folgt , dass bei Vermehrung der Körpermasse, die Verminderung der “thermischen Körper-Markierung” nicht als Ausdruck einer verminderten Körperfunktion, sondern als Effekt der Gewichtszunahme interpretiert werden sollte. Weiters weisen unsere Ergebnisse darauf hin, dass bei thermographischen Standarduntersuchungen der Körpertyp oder zumindest das perzentuelle Körperfett erhoben werden soll. Dies ist eine Forderung für jede medizinischen Analyse der Gesamtkörpertemperatur oder der infrarotthermographisch bestimmten Temperaturverteilung am Körper.

Schlüsselwörter: Infrarotthermographie, mittlere Hauttemperatur, Körpertyp, Hautfaltendicke, perzentuelles Körperfett

Thermology international 2004: 14: 51-56