Dynamic thermography for the monitoring of flushing in patients with rosacea

Danuta Mikulska, Violetta Ratajczak-Stefañska, R. Maleszka, M. Parafiniuk

SUMMARY

The aim of the study was to introduce thermography in the evaluation of thermal reaction in the facial skin exposed to superficial cooling with application of snow paste in patients with rosacea and in healthy controls.

MATERIAL AND METHODS: The study enrolled 40 individuals including 20 rosacea patients and 20 healthy volunteers without any clinical, mycological and parasitic lesions in facial skin. Superficial cooling was applied using snow paste i.e. mixture of solid carbon dioxide and ether. Both, the areas of the face with rosacea lesions in patients and the corresponding skin areas in healthy volunteers were exposed to carbon dioxide snow . The skin was stimulated with massage using snow paste with light pressure lasting from 5 to 8 s (including each cheek area for ca 0.5 s). The distribution of temperature changes in the treated skin areas was monitored with a ThermaCAMTM SC 500 thermovision camera. Thermal images were analyzed using the computer software ThermaCAM Reporter 2000 Professional and the following temperature parameters: Tmax- maximal temperature, Tmin- minimal temperature; Tavg- average temperature were displayed

RESULTS: The baseline mean temperature of the cheek skin in patients with rosacea was 1.8 °C higher than the mean skin temperature of the cheek in healthy volunteers. Following the application of carbon dioxide snow to the facial skin, the skin temperature returned faster to baseline readings (after 3 minutes on the average) in rosacea patients than in the control group which showed a slower temperature recovery (baseline values were established after 6 minutes on the average). 10 minutes after cooling the final average temperature (Tavg) was by 1.4 °C higher than the baseline readings in rosacea patients, and by 0.4 °C in healthy volunteers.

CONCLUSION: The period of thermal recovery of the same areas of facial skin in response to superficial cooling is shorter in rosacea patients than in healthy volunteers.

KEY WORDS: Thermography, cooling, rosacea, flushing

DYNAMISCHE THERMOGRAPHIE FÜR DAS MONITORING DER GESICHTSRÖTE BEI AKNE ROSACEA

Das Ziel der Studie war es die Infrarotthermographie zur Evaluierung der thermischen Reaktionen der Gesichtshaut einzusetzen, nachdem bei Patienten mit Rosazea und bei gesunden Personen das Gesicht mittels “Schnee-Paste” oberflächlich gekühlt worden war.

PATIENTENGUTUNDMETHODE: Insgesamt wurden 40 Personen untersucht und zwar 20 Rosazea-Patienten und 20 gesunde Freiwillige, die keinerlei klinische, mykologische oder parasitäre Zeichen an de Gesichtshaut boten. Eine oberflächliche Kühlung wurde mit “Schnee-Paste” einem Gemisch aus fester Kohlensäure mit Äther durchgeführt. Sowohl die Gesichtshaut mit Rosazea-Veränderungen der Patienten als auch die entsprechende Gesichthaut bei den Gesunden wurden mit Kohlensäureschnee behandelt. Dabei wurde der Kohlensäureschnee unter geringem Druck 5 bis 8 Sekunden lang einmassiert. (die Behandlung beider Wangen dauerte dabei jeweils 0,5 Sekunden) Die Verteilung der Temperaturveränderungen im Bereich der behandelten Haut wurde mit einer ThermaCAMTM SC 500 Thermographie-Kamera erfasst. Die Wärmebilder wurden mit dem Software-Paket ThermaCAM Reporter 2000 Professional analysiert

und die Temperaturwerte: Tmax- Maximaltemperatur, Tmin- Minimaltemperatur und Tavg- Durchschnitttemperaturdargestellt

ERGEBNISSE: Die Ausgangswerte der durchschnittlichen Hauttemperatur der Wangen war bei Rosazea-Patienten um 1.8 °C höher als bei gesunden Freiwilligen. Nach der Anwendung von Kohlensäureschnee an der Gesichtshaut erreichte die Hauttemperatur von Rosazea- Patienten rascher den Ausgangswert (im Durchschnitt nach 3 Minuten) als bei Gesunden (im Durchschnitt nach 6 Minuten). 10 Minuten nach der Kühlung fand sich bei Rosazea-Patienten eine finale Durchschnitttemperatur (Tavg), die um 1.4 °C über dem Ausgangswert lag. Gesunde boten eine Temperaturerhöhung von 0.4 °C im Vergleich zum Zeitpunkt vor der

Kühlung.

SCHLUSSEFOLGERUNG: Im Anschluss an eine oberflächliche Kühlung erreicht ein vergleichbares Areal des Gesichthaut bei Patienten mit Rosazea rascher die Ausgangswerte als bei gesunden Kontrollpersonen.

SCHLÜSSELWÖRTER: Thermographie, Kühlen, Rosazea, Erröten

 

Thermology international 2006; 16: 126-128