RF-Magnetic heating as a therapeutic tool

Ingrid Hilger1,  Sylvia Frühauf,  Wilfried Andrä2,  Robert Hiergeist2, Rudolf Hergt2,  Werner A. Kaiser1

1Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie des Klinikums der Friederich-Schiller-Universität Jena, Bachstraße 18, D-07740 Jena, Germany

2Institut für Physikalische Hochtechnologie e.V., Winzerlaer Straße 10, D-07745 Jena, Germany

Corresponding author: Dr. Ingrid Hilger, Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie des Klinikums der Friedrich-Schiller-Universität Jena, Bachstraße 18, D-07743 Jena, Germany. Phone: 0049-3641-935037, Fax: 0049-3641-936767, e-mail:  ingrid.hilger@med.uni-jena.de.

Abstract

Rationale and Objectives. In preliminary investigations a method called “magnetic thermoablation” was proposed for the localized elimination of tumors by heating. Therapeutic heating is generated by the application of a magnetic material at the target and the exposure to an alternating magnetic field. The present study deals with the in vitro estimation of critical heating dosages (°C x min) for a reliable killing of tumor cells and the elucidation of the practicability of an application of correspondent dosages by magnetic thermoablation using a in vivo experimental tumor model.

Methods. Human adenocarinoma cells (BT-20) were exposed to 37 to 62 °C  (water bath) for 4 min and incubated for  24, 48 and 72 h before colorimetrical cell viability determinations. Moreover, cells were implanted into 5 immunodeficient mice. 12 ± 3 mg magnetite per 300 mm3 tumor tissue was applied intratumorally. Animals were exposed to an AC magnetic field (amplitude: 6.5 kA/m, frequency: 400 kHz) for 4 min and temperature measurements were performed at the tumor periphery and the rectum. The deposited heat dosages (DHD) were defined as the area between the time-dependent temperature curves during treatments and the temperature level without heating.

Results. The critical DHD lethal for tumor cells varied from 47 ± 2 °C x min (temperature setting of 51 °C) and 61 ± 2 °C x min (temperature setting of 55 °C) due to decreasing cell survival rates with increasing incubation time after treatments. The heat dosages deposited in tumors by magnetic thermoablation ranged between 197 ± 29 °C x min and 106 ± 4 °C x min (mean temperatures at the end of treatments:  84 ± 3 °C and 59 ± 0 °C) for the distal and proximal tumor periphery, respectively. The rectal temperatures increased by about 3 °C during treatments.

Conclusions. The comparison of the DHD from in vitro and in vivo investigations in tumor bearing mice demonstrates that a reliable cell killing is possible by the proposed method.

Key words: magnetic thermoablation, cancer therapy, heating, critical temperatures, iron oxides

Zusammenfassung

Zielsetzung. In vorangegangenen Untersuchungen wurde eine Methode, die sogenannte „magnetische Thermoablation“, zur Beseitigung von Tumoren durch Wärme vorgeschlagen. Die therapeutische Wärme wird mittels der Applikation eines magnetischen Materials und der anschließenden Exposition in einem magnetischen Wechselfeld generiert. Die vorliegende Studie befaßt sich mit der In-vitro-Abschätzung der kritischen Hitzedosis (°C x min) für eine zuverlässige Zerstörung von Tumorzellen sowie mit der Applizierbarkeit von entsprechenden Hitze-Dosen durch die magnetische Thermoablation in einem in vivo experimentellen Tumormodell.

Methoden. Humane Adenokarzinomezellen (BT-20) wurden auf Temperaturen zwischen 37 und 62 °C (Wasserbad) für 4 min exponiert und weitere 24, 48 und 72 Stunden vor der kolorimetrischen Zellvitalitätsbestimmung inkubiert. BT-20 Zellen wurden in 5 immundefizienten Mäusen implantiert. 12 ± 3 mg Magnetit per 300 mm3 Tumorgewebe wurden appliziert und die Tiere in einem magnetischen Wechselfeld (Amplitude: 6.5 kA/m, Frequenz: 400 kHz) für 4 min ausgesetzt. Dabei erfolgten Temperaturmessungen im Rektum und in der Tumorperipherie. Die Fläche zwischen der zeitabhängigen Temperaturkurve und des nativen Temperaturspiegels (ohne Wärmebehandlung) wurde als die applizierte Hitzedosis (DHD) definiert.

Ergebnisse. Die kritische DHD für die Inaktivierung von Tumorzellen lag zwischen 47 ± 2 °C x min ( 51 °C) und 61 ± 2 °C x min (55 °C) und ist auf die abnehmende Zellvitalität mit zunehmender Inkubationszeit nach der Wärmebehandlung zurückzuführen. Die in Tumoren applizierte Hitzedosis reichte von 197 ± 29 °C x min und 106 ± 4 °C x min (mittlere Temperaturen am Ende der Wärmebehandlung: 84 ± 3 °C und 59 ± 0 °C) für die distale und proximale Tumorperipherie. Die rektalen Temperaturen stiegen um etwa 3 °C während der Wärmebehandlung an.

Schlußfolgerungen. Der Vergleich der DHD aus den In-Vitro- und In-Vivo-tierexperimentellen Untersuchungen verdeutlichen die Möglichkeit für eine zuverlässige Zerstörung von Tumorzellen mittels der vorgeschlagenen Methode.