Reproducibility of the Hot Spot Count In Patients With Fibromyalgia: An Intra- and Inter-Observer Comparison

K. Ammer. B. Engelbert

SUMMARY

AIM OF THE STUDY To investigate the inter- and intra-observer reproducibility of visually identified hot spots on thermal images recorded from fibromyalgia patients

METHODS: Series of thermal images (9 images in each) of 20 patients diagnosed as fibromyalgia according to the ACR criteria were evaluated by two independent readers and the number of hot spots was determined. One investigator repeated the hot spot count a week after the first test. A hot spot was defined as a small area at least 0.5 degrees warmer than the surroundings. Only hot spots located nearby the sites typically checked for tenderness were accepted. The number and the location of hot spots in all three assessments were analysed statistically.

RESULTS: The intra-rater reproducibility was moderate to fair (first count; number of hot spots: median 8.5, 5th percentile: 4.0, 95th percentile: 12.0; second count: median number: 7.5, 5th percentile:3.1; 95th percentile: 12.0, Wilcoxon-test: 2-tailed p=0.53, correlation coefficient= 0.67), the inter-rater reproducibility was poor ( number of hot spots: median: 10.0, 5th percentile: 7.0, 95th percentile: 13.0; Wilcoxon-test with first count: 2-tailed p=0.001, Wilcoxon-test with second count : 2-tailed p=0.0041; correlation coefficient with first count=0.29, with second count=0.21). The sites with the highest rate of disagreement were the medial kneet (intra-rater) and the lower cervical spine (inter-rater), the highest agreement was found at the lateral epicondyle (intra-rater) and the occiput (inter-rater).

CONCLUSION: The intra-rater repeatability ofthe hot spot count is acceptable; the intra-observer repetabilty is poor. Improvement of the reliability of hot spot identification is needed and might be achieved by software assisted identification of hot spots.

KEY WORDS: hot spot, fibromyalgia, reproducibility, thermal imaging

REPRODUZIERBARKEIT DER ZÄHLUNG VON HOT SPOTS BEI PATIENTEN MIT FIBROMYALGIE: EIN INTRA- UND INTER-INDIVIDUELLER VERGLEICH

ZIEL DER STUDIE war es , die Wiederholbarkeit der Zählung von “Hot spots” in Wärmebildern von Fibromyalgie-Patienten bei demselben und bei zwei unterschiedlichen Untersuchern zu bestimmen.

METHODE:Zwei unabhängige Untersucher beurteilten 20 Serien von Wärmebildern (9 Bilder pro Serie) von Patienten, die nach den ACR Kriterien als Fibromyalgie diagnostiziert worden waren, und bestimmten die Zahl der Hot spots. Ein Untersucher wiederholte die Auswertung eine Woche später. Hot Spot wurde jedes kleine Areal bezeichnet, das zumindest 0,5 ° wärmer ist als seine Umgebung. Es wurden nur jene Hot Spots berücksichtigt, die in den Körperregionen zu finden waren, die typischerweise bei Fibromyalgieverdacht auf Berühungsempfindlichkeit untersucht werden. Die Anzahl und Lokalisation der Hot Spots in allen drei Ausswertungen wurden statistisch analysiert.

ERGEBNISSE Die intra-individuelle Reproduzierbarkeit war mittelmäßig (erste Auswertung; Anzahl der Hot Spots: Median 8.5, 5. Perzentile: 4.0, 95. Perzentile: 12.0; zweite Auswertung: mediane Anzahl: 7.5, 5.Perzentile:3.1; 95.Perzentile: 12.0, Wilcoxon-Test: 2-seitiges p=0.53, Korrelationskoeffizient= 0.67). Die inter-individuelle Reproduzierbarkeit war gering (Auswertung durch den zweiten Untersucher: mediane Anzahl der Hot spots 10.0, 5. Perzentile: 7.0, 95. Perzentile: 13.0; Wilcoxon-Test mit der ersten Auswertung: 2-seitiges p=0.001, Wilcoxon-Test mit der zweiten Auswertung : 2-seitiges p=0.0041; Korrelationskoeffizient für die erste Auswertung=0.29, für die zweite Auswertung=0.21). Die Regionen mit der geringsten Übereinstimmung waren die Knieinnenseite (intra-individuell) und die untere Halswirbelsäule (inter-individuelle), die beste Übereinstimmung fand sich für den lateralen Epikondylus (intraindividuell) und okzipital (inter-individuell).

SCHLUSSFOLGERUNG: Die intra-individuelle Wiederholbarkeit der Zählung von Hot Spots ist ausreichend, die intra-individelle Wiederholbarkeit ist schlecht. Eine verbesserte Zuverlässigkeit des Nachweises von Hot Spots ist wünschenwert und dies kann möglicherweise durch den Einsatz von Computerprogrammen erreicht werden.

SCHLÜSSELWÖRTER: hot spot, Fibromyalgie, Reproduzierbarkeit, Thermographie

Thermology international 2009, 19: 47- 51