Reproducibility of the
Hot Spot Count In Patients With Fibromyalgia: An
Intra- and Inter-Observer Comparison
K. Ammer. B. Engelbert
SUMMARY
AIM OF THE STUDY To investigate the inter- and intra-observer reproducibility
of visually identified hot spots on thermal images recorded from fibromyalgia
patients
METHODS: Series of
thermal images (9 images in each) of 20 patients diagnosed as fibromyalgia
according to the ACR criteria were evaluated by two independent readers and the
number of hot spots was determined. One investigator repeated the hot spot
count a week after the first test. A hot spot was defined as a small area at
least 0.5 degrees warmer than the surroundings. Only hot spots located nearby
the sites typically checked for tenderness were accepted. The number and the
location of hot spots in all three assessments were analysed statistically.
RESULTS: The
intra-rater reproducibility was moderate to fair (first count; number of hot
spots: median 8.5, 5th percentile: 4.0, 95th percentile: 12.0; second count: median
number: 7.5, 5th percentile:3.1; 95th percentile: 12.0, Wilcoxon-test: 2-tailed p=0.53,
correlation coefficient= 0.67), the inter-rater reproducibility was poor (
number of hot spots: median: 10.0, 5th percentile: 7.0, 95th percentile: 13.0;
Wilcoxon-test with first count: 2-tailed p=0.001, Wilcoxon-test with second
count : 2-tailed p=0.0041; correlation coefficient with first count=0.29, with
second count=0.21). The sites with the highest rate of disagreement were the
medial kneet (intra-rater) and the lower cervical spine (inter-rater), the
highest agreement was found at the lateral epicondyle (intra-rater) and the
occiput (inter-rater).
CONCLUSION: The
intra-rater repeatability ofthe hot spot count is acceptable; the
intra-observer repetabilty is poor. Improvement of the reliability of hot spot
identification is needed and might be achieved by software assisted identification
of hot spots.
KEY WORDS: hot spot, fibromyalgia, reproducibility, thermal imaging
REPRODUZIERBARKEIT DER ZÄHLUNG VON HOT
SPOTS BEI PATIENTEN MIT FIBROMYALGIE: EIN INTRA- UND INTER-INDIVIDUELLER
VERGLEICH
ZIEL DER STUDIE war es ,
die Wiederholbarkeit der Zählung von “Hot spots” in Wärmebildern von
Fibromyalgie-Patienten bei demselben und bei zwei unterschiedlichen
Untersuchern zu bestimmen.
METHODE:Zwei unabhängige Untersucher
beurteilten 20 Serien von Wärmebildern (9 Bilder pro Serie) von Patienten, die
nach den ACR Kriterien als Fibromyalgie diagnostiziert worden waren, und
bestimmten die Zahl der Hot spots. Ein Untersucher wiederholte die Auswertung
eine Woche später. Hot Spot wurde jedes kleine Areal bezeichnet, das zumindest
0,5 ° wärmer ist als seine Umgebung. Es wurden nur jene Hot Spots
berücksichtigt, die in den Körperregionen zu finden waren, die typischerweise
bei Fibromyalgieverdacht auf Berühungsempfindlichkeit untersucht werden. Die
Anzahl und Lokalisation der Hot Spots in allen drei Ausswertungen wurden
statistisch analysiert.
ERGEBNISSE Die intra-individuelle
Reproduzierbarkeit war mittelmäßig (erste Auswertung; Anzahl der Hot Spots: Median
8.5, 5. Perzentile: 4.0, 95. Perzentile: 12.0; zweite Auswertung: mediane
Anzahl: 7.5, 5.Perzentile:3.1; 95.Perzentile: 12.0, Wilcoxon-Test: 2-seitiges
p=0.53, Korrelationskoeffizient= 0.67). Die inter-individuelle
Reproduzierbarkeit war gering (Auswertung durch den zweiten Untersucher:
mediane Anzahl der Hot spots 10.0, 5. Perzentile: 7.0, 95. Perzentile: 13.0;
Wilcoxon-Test mit der ersten Auswertung: 2-seitiges p=0.001, Wilcoxon-Test mit
der zweiten Auswertung : 2-seitiges p=0.0041; Korrelationskoeffizient für die
erste Auswertung=0.29, für die zweite Auswertung=0.21). Die Regionen mit der
geringsten Übereinstimmung waren die Knieinnenseite (intra-individuell) und die
untere Halswirbelsäule (inter-individuelle), die beste Übereinstimmung fand
sich für den lateralen Epikondylus (intraindividuell) und okzipital
(inter-individuell).
SCHLUSSFOLGERUNG: Die intra-individuelle
Wiederholbarkeit der Zählung von Hot Spots ist ausreichend, die intra-individelle
Wiederholbarkeit ist schlecht. Eine verbesserte Zuverlässigkeit des Nachweises
von Hot Spots ist wünschenwert und dies kann möglicherweise durch den Einsatz
von Computerprogrammen erreicht werden.
SCHLÜSSELWÖRTER: hot spot, Fibromyalgie,
Reproduzierbarkeit, Thermographie
Thermology international 2009, 19: 47- 51