James
Selfe, Jonathan Whitaker, Natalie Hardaker
OBJECTIVES: To identify the value for the
minimum clinically important difference in skin temperature asymmetry of the
anterior knee, based on existing clinical data.
METHODS: A literature search of electronic
databases was initially undertaken. Papers obtained were then cross referenced
and appropriate articles ordered through inter-library loans. Only primary
clinical research studies on the lower limb that clearly defined a normal skin
temperature asymmetry were included.
RESULTS: A total of 5 papers met the
eligibility criteria for review.
CONCLUSION: There have been few clinical
thermal imaging studies investigating the minimum clinically important
difference for contralateral lower limb thermal symmetry. The available
evidence found in this review suggests that a temperature asymmetry of the
anterior knee of greater than 0.5ºC is clinically important.
KEY WORDS: Thermal imaging, anterior knee,
skin temperature asymmetry, minimum clinically important difference.
ZIEL DER STUDIE war es, anhand der publizierten klinischen Daten den Wert
der kleinsten, klinisch bedeutsamen Symmetriestörung der Hauttemperatur
über dem vorderen Anteils des Kniegelenks zu finden.
METHODE: Zuerst wurde ine Literatursuche in elektronischen Datenbanken
durchgeführt-. Die gefundenen Publikationen wurden querverwiesen und die
geeigneten Artikel wurden aus Bibliotheken bestellt. Es wurden nur klinische
Studien an der unteren Extremität berücksichtigt, die eindeutig
Normalwerte für die symmetrische Hauttemperatur angaben.
ERGEBNISSE: Insgesamt entsprachen nur 5 Arbeiten den Einschlusskriterien
der Übersicht.
SCHLUSSFOLGERUNG: Nur wenige klinisch-thermographische Studien haben an
der unteren Extremität den kleinsten klinisch bedeutsamen
Temperaturunterschied zur Gegenseite untersucht. Die aus dieser
Literaturübersicht abgeleitete Evidenz empfiehlt, einen Temperaturunterschied
an der Knievorderseite von mehr als 0,5 Grad als klinisch bedeutsam zu
erachten.
KEY WORDS: Thermographie, Knievorderseite, Asymmetrie der Hauttemperatur,
minimaler klinisch bedeutsamer Unterschied.
Thermology
international 2008, 18: 41-44