A narrative literature review identifying the minimum clinically important difference for skin temperature asymmetry at the knee

James Selfe, Jonathan Whitaker, Natalie Hardaker

SUMMARY

OBJECTIVES: To identify the value for the minimum clinically important difference in skin temperature asymmetry of the anterior knee, based on existing clinical data.

METHODS: A literature search of electronic databases was initially undertaken. Papers obtained were then cross referenced and appropriate articles ordered through inter-library loans. Only primary clinical research studies on the lower limb that clearly defined a normal skin temperature asymmetry were included.

RESULTS: A total of 5 papers met the eligibility criteria for review.

CONCLUSION: There have been few clinical thermal imaging studies investigating the minimum clinically important difference for contralateral lower limb thermal symmetry. The available evidence found in this review suggests that a temperature asymmetry of the anterior knee of greater than 0.5ºC is clinically important.

KEY WORDS: Thermal imaging, anterior knee, skin temperature asymmetry, minimum clinically important difference.

EINE NARRATIVE LITERATURÜBERSICHT UM DIE KLEINSTE, KLINISCH BEDEUTSAME TEMPERATURASYMMETRIE AM KNIEGLENK ZU ENTDECKEN

ZIEL DER STUDIE war es, anhand der publizierten klinischen Daten den Wert der kleinsten, klinisch bedeutsamen Symmetriestörung der Hauttemperatur über dem vorderen Anteils des Kniegelenks zu finden.

METHODE: Zuerst wurde ine Literatursuche in elektronischen Datenbanken durchgeführt-. Die gefundenen Publikationen wurden querverwiesen und die geeigneten Artikel wurden aus Bibliotheken bestellt. Es wurden nur klinische Studien an der unteren Extremität berücksichtigt, die eindeutig Normalwerte für die symmetrische Hauttemperatur angaben.

ERGEBNISSE: Insgesamt entsprachen nur 5 Arbeiten den Einschlusskriterien der Übersicht.

SCHLUSSFOLGERUNG: Nur wenige klinisch-thermographische Studien haben an der unteren Extremität den kleinsten klinisch bedeutsamen Temperaturunterschied zur Gegenseite untersucht. Die aus dieser Literaturübersicht abgeleitete Evidenz empfiehlt, einen Temperaturunterschied an der Knievorderseite von mehr als 0,5 Grad als klinisch bedeutsam zu erachten.

KEY WORDS: Thermographie, Knievorderseite, Asymmetrie der Hauttemperatur, minimaler klinisch bedeutsamer Unterschied.

Thermology international 2008, 18: 41-44