Temperature changes after manual examination of the
cervical spine
Kurt
Ammer
Ludwig Boltzmann
Research Institute for Physical Diagnostics, Vienna, Austria
Thermal Physiology Laboratory, School of Computing, University of Glamorgan,
Pontypridd, U.K
Summary
Objective: Does a manual
examination of vertebral segments of the cervical spine affect the temperature
distribution on the skin of the dorsal neck ?
Method: 7 non symptomatic female
subjects (age: 26 to 46 years) were included in the study. After
acclimatisation to a room temperature of 24°C for 15 minutes an infrared
thermal image of the dorsal neck was taken. The investigator performed a
general side bending of the neck and a manual segmental examination of the
levels C3 to C7 to either sides. The mobilising technique was applied for
vertebral block in order to re-establish the degree of joint movement. Immediately
after each single test thermal images were taken resulting in a series of 14
thermograms. Two regions of interest (ROI) were defined according to the
Glamorgan protocol and the side-to-side differences of mean temperatures were
calculated.
Results: The mean temperature difference
between the right and left region of interest was 0.10 ± 0.08 prior to the
examination. All subjects presented with a restricted joint movement of a
single intervertebral joint, 5 subjects on the right side (2 on level C4, 2 on
level C6, 1 on level C7) and 2 subjects on the left side (level C5 and C7). The
mean temperature of the right ROI differed significantly from baseline readings
in 6 stages of the examination including mobilisation, but the left ROI changed
significantly only after examination of the left intervertebral joint C7 and
after mobilisation. However, the side-to- side difference of temperature did
not differ significantly from baseline readings.
Conclusion: Non
symptomatic vertebral blockage of the spine and manual testing of the joint
range of movement does not affect the side-to-side temperature difference of
the dorsal neck. However, a significant change of the mean temperature might
occur on one side of the neck after manual testing, and mobilisation of a
blocked vertebra will affect the temperature readings on both sides of the
dorsal neck.
Key words: segmental
hypo-mobility, vertebral block, infrared thermal imaging, manual examination
Temperaturveränderungen
nach manueller Untersuchung der Halswirbelsäule
Fragestellung: Führt die
segmentale manualmedizinische Untersuchung der Halswirbelsäule zu einer
Veränderung der Temperaturverteilung an der Nackenhaut ?
Methode: 7 Symptom
freie Frauen im Alter zwischen 26 und 46 Jahren wurden untersucht. Nach einer
15 minütigen Anpassung an eine Raumtemperatur von 24°C wurden
Infrarotthermogramme der Nackenregion angefertigt. Dann wurde eine passive
Seitbeugung der Halswirbelsäule vom Untersucher vorgenommen und die segmentale
Beweglichkeit der Intervertebralgelenke C3-C7 geprüft. Im Falle nachgewiesener
Blockierungen wurde eine Gelenkmobilisation am Ende der Untersuchungsreihe
durchgeführt. Unmittelbar nach jedem Testmanöver wurde ein weiteres Thermogramm
aufgezeichnet, sodass pro untersuchter Probandin 14 Thermogramme angefertigt
wurden. Zwei Messareale wurden in Übereinstimmung mit der
Untersuchungsanleitung aus der Universität Glamorgan definiert und die
Seitendifferenz der Temperatur wurde berechnet.
Ergebnisse: Die
mittlere Temperaturdifferenz zwischen dem rechten und dem linken Messareal
betrug vor der Untersuchung 0.10 ± 0.08 °K. Alle Probandinnen boten ein
hypomobiles Segment, 5 Personen an der rechten Seite (2 im Segment C4, 2 im
Segment C6, 1 im Segment C7) und 2 Personen an der linken Seite (Segment
C5 und C7). Die mittlere Temperatur des rechten Messareals unterschied
sich an 6 Untersuchungsschritten signifikant vom Ausgangswert einschließlich
nach Mobilisation, währen sich das linke Messareal nur nach der Untersuchung
des 7. Intervertebralgelenks und nach Mobilisation signifikant veränderte. Die
Seitendifferenz der Temperaturen veränderte sich jedoch zu keinem Zeitpunkt im
signifikantem Ausmaß.
Schlussfolgerung:
Asymptomatische
vertebrale Blockierungen und die manualmedizinische Untersuchung beeinflussen
die Temperaturdifferenz zwischen rechter und linker Nackenhaut nicht.Trotzdem
können einseitig nach manual-medizinischer Untersuchung signifikante Temperaturänderungen
beobachtet werden, und die Mobilisation eines blockierten Segmentes kann
beidseitig Temperaturänderungen bedingen.
Key words: segmentale
Hypomobilität, Wirbelblockierung, Infrarot-Thermographie, manual-medizinsche
Untersuchung.
Thermology international 2002;
12:147-152