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American Academy of Thermology Deutsche Gesellschaft für Thermographie & Regulationsmedizin European Association of Thermology Find volumes prior to 2012 in Archive
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Plantar Quad-Zone Analysis: A study of healthy feet Christopher J. Wright 1, Richard Collings 2,
Jackie Morris 3, Ruth Clausen2, Victoria Farress-Gregg2 1 University of Exeter Medical School, Medical Imaging, St Luke's
Campus, Exeter EX1 2LU, UK 2 Department of Podiatry, Torbay and South Devon NHS Foundation Trust,
Castle Circus Health Centre, Torquay TQ2 5YH, UK 3 London South Bank University, School of Health & Social Care, 103
Borough Road, London SE1 0AA, UK The plantar aspect of the foot is a common site for pathology. Diabetic
foot ulceration (DFU) and peripheral arterial disease (PAD) present the
populations with the highest risk. Many people with diabetes experience foot
neuropathy which can result in extensive skin damage. In their early
subclinical phase, they are undetectable to the eye but potentially detectable using
digital infra-red thermal imaging (DITI). This study aims to present a
quad-zone approach to assess feet of healthy subjects for thermal symmetry and
investigate the reliability of the quad-zone evaluation by multiple readers, as
a precursor to clinical trials. A FLIR T650 IR thermal camera (640x480) was used to image the soles of
30 healthy volunteers within a temperature-controlled environment. Five readers
blind analysed the cases: the whole foot; and four regional zones (heel, arch,
first ray, and lateral forefoot); and finally, the individual region of
interest (ROI) analysis of the toes. Inter-operator reliability was assessed
for the five readers. Mean values for each area of interest were assessed for
contra-lateral symmetry. Healthy feet display a wide range of temperatures:
left (min=22.60, max=34.00, mean=27.57, STDEV=2.23) and right (min=22.70,
max=34.10, mean=27.63, STDEV=2.32). Differences between feet or quad-zones of
the same individual were consistently <1oC. Plantar toes can be
significantly cooler than the rest of the foot and exhibit much greater
differences (up to 2.6oC), however always <1°C between adjacent toes on the
same healthy foot. No statistically significant differences between
corresponding bilateral areas could be found. ICC=0.990 to 0.998 for all four
quad-zones, confirmed excellent inter-operator reliability in blinded
assessment between five readers. The quad zone technique is easy and time efficient to perform, ideally
suited to the clinical environment, with a very high level
of reproducibility. This study of feet of healthy subjects provides the
underpinning evidence for further research to determine differences in the
diabetic and/or neuropathic foot and seek correlation with angiographic
findings. KEYWORDS: Thermography, infra-red, DITI, thermal imaging, angiosome VIER-ZONEN-ANALYSE DER
FUSSSOHLE - EINE UNTERSUCHUNG AN DEN FÜSSEN GESUNDER PERSONEN An der plantaren Seite des
Fußes finden sich häufig krankhafte Veränderungen, am häufigsten bei Personen
mit ulzerierendem diabetischem Fuß (DFU) und/oder peripherer arterieller
Erkrankung (PAD). Viele Menschen mit Diabeteserfahren an den Füßen Symptome
einer Neuropathie, die zu umfangreichen Hautschäden führen kann. In ihrer frühen
subklinischen Phase sind sie für das Auge nicht nachweisbar, aber potenziell
mit digitaler Infrarot-Thermografie (DITI) nachweisbar. Diese Studie zielt
darauf ab, einen Vier-Zonen-Ansatz zur Bewertung der Füße gesunder Probanden auf
thermische Symmetrie zu präsentieren und die Zuverlässigkeit der
Vier-Zonen-Evaluierung durch mehrere Untersucher als Vorläuferuntersuchung für
klinische Studien zu zeigen. Eine FLIR T650 IR
Wärmebildkamera (640 x 480 Pixel) wurde verwendet, um die Sohlen von 30
gesunden Probanden in einer temperaturkontrollierten Umgebung abzubilden. Fünf
verblendete Untersucher analysierten die Fälle: den ganzen Fuß; und vier
regionale Zonen (Ferse, Längsgewölbe, erster Strahl und seitlicher Vorfuß); und
schließlich die individuell definierten Messareale (ROI) an den Zehen. Für die
fünf Untersucher wurde die inter-individuelle Zuverlässigkeit bestimmt. Die
Mittelwerte jedes Messareale wurden auf Symmetrie zur Gegenseite bewertet. Gesunde Füße zeigen
Temperaturen über einen weiten Bereich: links (Minimaltemperatur=22.6 °C, Maximaltemperatur=34.0
°C, Mittelwert=27.6 ± 2.2 °C) und rechts (Minimaltemperatur =22.7 °C,
Maximaltemperatur =34.1 °C, Mittelwert=27.6±2.3 °C. Unterschiede zwischen den
Füßen oder Zonen waren durchgehend kleiner als 1°C. Die plantare Seite
der-Zehen kann deutlich kühler als der Rest des Fußes sein und weist große
Seitenunterschiede auf (bis zu 2,6 °C), die jedoch am gleichen Fuß zwischen
benachbarten Zehen immer kleiner als 1oC ist. Es konnten keine statistisch signifikanten
Unterschiede zwischen den entsprechenden Gebieten an beiden Seiten festgestellt
werden. ICC-Wertezwischen 0.990 bis 0.998 für alle Vier-Zonen bestätigte die
Zuverlässigkeit der Bewertung durch fünf geblendete Untersucher. Die Quad-Zone
Technik ist einfach und zeiteffizient durchzuführen, ideal geeignet für die
klinische Umgebung mit einem sehr hohen Maß an Reproduzierbarkeit. Diese Studie
an Füßen gesunder Probanden liefert die Grundlage für weitere Forschungen, um
Unterschiede zum diabetischen und/oder neuropathischen Fuß zu bestimmen und
eine Korrelation mit angiographischen Befunden zu suchen. SCHLÜSSELWÖRTER:
Thermografie, Infrarot, DITI, Wärmebild, Vier-Zonen, Angiosom Thermology international 2020, 30 (4)
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