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Temperature changes after manual examination of the cervical spine

Kurt Ammer

Ludwig Boltzmann Research Institute for Physical Diagnostics, Vienna, Austria
Thermal Physiology Laboratory, School of Computing, University of Glamorgan, Pontypridd, U.K

Summary

Objective: Does a manual examination of vertebral segments of the cervical spine affect the temperature distribution on the skin of the dorsal neck ?

Method: 7 non symptomatic female subjects (age: 26 to 46 years) were included in the study. After acclimatisation to a room temperature of 24°C for 15 minutes an infrared thermal image of the dorsal neck was taken. The investigator performed a general side bending of the neck and a manual segmental examination of the levels C3 to C7 to either sides. The mobilising technique was applied for vertebral block in order to re-establish the degree of joint movement. Immediately after each single test thermal images were taken resulting in a series of 14 thermograms. Two regions of interest (ROI) were defined according to the Glamorgan protocol and the side-to-side differences of mean temperatures were calculated.

Results: The mean temperature difference between the right and left region of interest was 0.10 ± 0.08 prior to the examination. All subjects presented with a restricted joint movement  of a single intervertebral joint, 5 subjects on the right side (2 on level C4, 2 on level C6, 1 on level C7) and 2 subjects on the left side (level C5 and C7). The mean temperature of the right ROI differed significantly from baseline readings in 6 stages of the examination including mobilisation, but the left ROI changed significantly only after examination of the left intervertebral joint C7 and after mobilisation. However, the side-to- side difference of temperature did not differ significantly from baseline readings.

Conclusion: Non symptomatic vertebral blockage of the spine and manual testing of the joint range of movement does not affect the side-to-side temperature difference of the dorsal neck. However, a significant change of the mean temperature might occur on one side of the neck after manual testing, and mobilisation of a blocked vertebra will affect the temperature readings on both sides of the dorsal neck.

Key words: segmental hypo-mobility, vertebral block, infrared thermal imaging, manual examination

Temperaturveränderungen nach manueller Untersuchung der Halswirbelsäule

Fragestellung: Führt die segmentale manualmedizinische Untersuchung der Halswirbelsäule zu einer Veränderung der Temperaturverteilung an der Nackenhaut ?

Methode: 7 Symptom freie Frauen im Alter zwischen 26 und 46 Jahren wurden untersucht. Nach einer 15 minütigen Anpassung an eine Raumtemperatur von 24°C wurden Infrarotthermogramme der Nackenregion angefertigt. Dann wurde eine passive Seitbeugung der Halswirbelsäule vom Untersucher vorgenommen und die segmentale Beweglichkeit der Intervertebralgelenke C3-C7 geprüft. Im Falle nachgewiesener Blockierungen wurde eine Gelenkmobilisation am Ende der Untersuchungsreihe durchgeführt. Unmittelbar nach jedem Testmanöver wurde ein weiteres Thermogramm aufgezeichnet, sodass pro untersuchter Probandin 14 Thermogramme angefertigt wurden. Zwei Messareale wurden in Übereinstimmung mit der Untersuchungsanleitung aus der Universität Glamorgan definiert und die Seitendifferenz der Temperatur wurde berechnet.

Ergebnisse:  Die mittlere Temperaturdifferenz zwischen dem rechten und dem linken Messareal betrug vor der Untersuchung 0.10 ± 0.08 °K. Alle Probandinnen boten ein hypomobiles Segment, 5 Personen an der rechten Seite (2 im Segment C4, 2 im Segment C6, 1 im Segment C7) und  2 Personen an der linken Seite (Segment C5 und C7). Die mittlere  Temperatur des rechten Messareals unterschied sich an 6 Untersuchungsschritten signifikant vom Ausgangswert einschließlich nach Mobilisation, währen sich das linke Messareal nur nach der Untersuchung des 7. Intervertebralgelenks und nach Mobilisation signifikant veränderte. Die Seitendifferenz der Temperaturen veränderte sich jedoch zu keinem Zeitpunkt im signifikantem Ausmaß.

Schlussfolgerung: Asymptomatische vertebrale Blockierungen und die manualmedizinische Untersuchung beeinflussen die Temperaturdifferenz zwischen rechter und linker Nackenhaut nicht.Trotzdem können einseitig nach manual-medizinischer Untersuchung signifikante Temperaturänderungen beobachtet werden, und die Mobilisation eines blockierten Segmentes kann beidseitig Temperaturänderungen bedingen.

Key words: segmentale Hypomobilität, Wirbelblockierung, Infrarot-Thermographie, manual-medizinsche Untersuchung.

Thermology international 2002; 12:147-152